.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
راه‌اندازی مجمع گفتمانی دیده‌بان شفافیت در مازندران
مجمع گفتمانی دیده‌بان شفافیت مازندران با حضور آیت‌الله علی معلمی عضو مجلس خبرگان رهبری و جمعی از نخبگان مازندران راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شمال نیوز، مجمع گفتمانی دیده‌بان شفافیت مازندران با هدف ترسیم یک هندسه گفتمانی برای پیگیری و پایش عملکردها، پیشگیری فرهنگی از بروز تبعیض‌ها، اختلاس‌ها و تبانی‌ها، تولید و جمع‌آوری ثروت‌های نامشروع، رصد فرهنگی پیوندهای ناسالم قدرت و سیاست و حفظ و حراست از اموال عمومی‌و محیط زیست با حضور سلایق گوناگون سیاسی و فکری راه‌اندازی می‌شود.

نشست عمومی‌ مجمع گفتمانی دیده‌بان شفافیت ساعت 14 پنجشنبه 20 آبان‌ماه امسال در سالن سلمان هراتی مجتمع فرهنگی و هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌مازندران برگزار می‌شود.

در این مراسم آیت‌الله علی معلمی، نماینده مازندران در مجلس خبرگان رهبری، جمعی از صاحب‌نظران دانشگاهی، نخبگان، فعالان سیاسی و اجتماعی از جناح‌های اصولگرا، اصلاح‌طلب، مستقلین، اعتدال، اصحاب رسانه، شهروندان فهیم مازندرانی حضور دارند.

شفافیت به معنی تمهیدات لازم برای ارائه عمومی‌ اطلاعات به مردم و به‌عنوان پیش‌نیاز فسادزدایی، با فساد رابطه معکوس داشته و تجربه موفق جوامع، گویای آن است که مبارزه موفق با فساد، در گرو افزایش شفافیت است.

رهبر انقلاب اسلامی ‌بر لزوم پیگیری جدی‌تر موضوع شفاف‌سازی اطلاعات تأکید و محدود بودن دسترسی اطلاعات برای برخی افراد خاص را زمینه‌ساز ویژه‌خواری‌های عجیبی دانستند که برای مقابله با آن فرمودند، باید دسترسی به اطلاعات، عمومی‌ شود.

نظارت بر عملکرد کارگزاران نظام جزوی از فریضه عمومی‌ امر به معروف و نهی از منکر بوده و تلاش‌های فکری مجمع دیده‌بان شفافیت به‌صورت نوبه‌ای مجموعه فعالیت‌های پایشی خود را برای کمک در اختیار دستگاه‌های نظارتی و قضایی استان قرار می‌دهد زیرا مجمع بر آن است تا تمامی‌ کارهای خود را وفق اخلاق و قانون و در زمینه تحکیم کارگزاران صدیق و پاکدست پی گیرد.

همچنین دیده‌بان مردمی ‌شفافیت، اهداف خود را از طریق تبیین‌های گفتمانی و تحلیل‌های ضدفساد و ضدتکاثر در سپهر افکار عمومی، رسانه‌های مستقل و مردمی، فرهنگ‌سازی و معرفی الگوهای طرازِ پاکدست و پاکدامن و ... پیگیری می‌کند و به‌منظور ترویج رصد و پایش مردمی‌نخبگان در شفافیتِ دارایی‌ها، املاک و ثروت‌های سیاستگذاران، مدیران، صاحب‌منصبان و بهره‌مندان از بیت‌المال مسلمین در مازندران، «جایزه سالِ دیده‌بان شفافیت» به‌عنوان الگوی این منشور گفتمانی، اعطا می‌شود.

بر همین اساس و در احترام به افکار عمومی ‌و مشارکت مردمی‌ در تهیه و تدوین مبانی دیده‌بان شفافیت، پیش‌نویس تهیه شده برای اعلام نظر عمومی‌ منتشر تا با اخذ نظرات شهروندان، نخبگان، افراد مؤثر سیاسی و اجتماعی در تدوین نسخه نهایی آن که در روز برگزاری همایش رونمایی شده، استفاده می‌شود.

10 نفر از نخبگان جریانات گوناگون سیاسی و فرهنگی در این همایش تخصصی سخنرانی‌های کوتاهی ارائه می‌کنند.

* اساسنامه مجمع گفتمانیِ دیده‌بان شفافیت مازندران

به پیشوازِ مازندران در افق 1404

شهر انسان است نی ظرف گلین مسکن ایمان است نی چاه زمین

اصل انسان است حیوان فرع آن کالبد غولی‌ست خدمتکار جان

شهرِ انسان را هدف معراج اوست این زمین راه است شهر عشق اوست

فصل اول: اصول و چارچوب فعالیت مجتمع گفتمانی دیده‌بان شفافیت

ماده 1: نام و هویت

مجمع گفتمانی دیده‌بان شفافیت در استان مازندران (دیار علویان)، رهیافتی از تفکر، اندیشه و سبکی از هویت و خردورزی مؤمنانه است که پس از این در این اساسنامه اندیشه‌ای به لحاظ رعایت اختصار «دیده‌بان شفافیت» نامیده می‌شود.

ماده 2: سرشت و نوع فعالیت

کنش‌ها، فعالیت‌ها و واکنش‌های «دیده‌بان شفافیت»؛ کاری اندیشگانی، غیرسازمانی، غیرتشکیلاتی، غیرصنفی، غیردولتی، غیرسیاسی، غیرجناحی، غیرانتفاعی اما سبکی از خردورزی مؤمنانه و مشارکت جویانه انقلابی زیر چتر آموزه‌های اسلامی ‌است که در مبارزه با فساد و عدم شفافیت کارگزاران حوزه عمومی ‌استان (اعم از مدیریت‌ها، سیاست‌گذاران، سیاستگذاری‌ها، نمایندگی‌ها و عملکردها در حوزه شهر سیاست، فرهنگ و ...) در همه ادوار متمرکز بوده و کوشش می‌کند تا از طریق کارهای علمی‌ ـ اندیشه ای، ره‌آموز استیلای گفتمانِ ضدفساد، تبانی‌ها، انحصارات و تبعیض‌ها شده و تفکر انحرافی وجود خط قرمز در مبارزه با فساد را از سپهر افکار عمومی ‌در شهرها، سازمان‌ها و کارگزاران استان حذف کند.

ماده 3: جغرافیای فعالیت

فعالیت گفتمانی و اندیشگانی اگرچه جغرافیا و مرز ندارد اما تمرکز و دالّ مرکزی کوشش‌های گفتمانی دیده‌بان شفافیت پیرامون استان است.

ماده 4: محل و مدت فعالیت

اندیشه‌ورزی‌ها و کوشش‌های گفتمانی و میدانی دیده‌بان شفافیت متوجهِ «فطرت»، «وجدان‌ها» و «دل‌های پاک» آحاد شهروندان و ساکنان استان است لذا سخن گفتن با فطرت حق‌طلبانه اهالی استان، همیشگی و مقید به تاریخ و زمان خاصی نیست.

ماده 5: هیأت مؤسس

دیده‌بان شفافیت متعلق به افراد خاصی نیست و به‌رغم تأسیس اولیه این زیستِ اندیشگانی با حضور برخی مؤثرین که به خاطر اثرگذاری این اندیشه به ایجاد شورایی خودجوش در رأس این تفکر مبادرت کرده و به گزینش سخن‌گو اقدام می‌کنند اما هیأت مؤسس از تبلور هر گونه اندیشه و تفکر موازی برای رصد و مبارزه فکری با فساد، تبانی و رشوه استقبال کرده و آن را در راستای فریضه اسلامی ‌و انقلابی امر به معروف و نهی از منکر و خردورزی فطری و عمومی ‌به حساب می‌آورد.

فصل دوم: دامنه، محور و موضوعات فعالیت

دیده‌بان شفافیت بر آن است که فساد، فقدان شفافیت در نظریه و عملکردها، تبعیض‌ها، اختلاس‌ها، تبانی‌ها و ... مهم‌ترین خطر برای جمهوری اسلامی ‌طی گام چهارم انقلابِ ایمانی مردم ایران است، کما این که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی‌ مدظله العالی از آن به خطر بالقوه وال‌استریت ایرانی یاد کردند، لذا مجمع عمومی ‌صاحبان این اندیشه و تفکر می‌کوشد تا با جدیت به تقویت این گفتمان در سپهر عمومی ‌استان پرداخته تا قدرت نمایی سَبک و هر سنخ گفتمان کاذب از سوی امتیازطلبان و گروه‌های نوظهور در افکار عمومی ‌استان از طریق تحلیل، تبیین و قدرتِ تفکر سد شود، از این رو مجمع اندیشگانی دیده‌بان شفافیت تلاش می‌کند حوزه‌ها و امور زیر را به‌صورت دائم مورد رصد و پایش قرار داده و نتایج دیده‌بانی خود را به اهالی استان گزارش کند.

1. رصد گفتمانی و سنجش تمامی‌مقامات و مدیریت‌های اداری ـ شهری، سیاسی و ... حاکم بر استان (بدون خط قرمز) در انطباق با قوانین موضوعه، اساسی، اسناد بالادستیِ توسعه و پیشرفت، وصیت‌نامه‌های شهیدان، اندیشه‌ها و سیره امام خمینی (ره)، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی‌ مدظله‌العالی و فراتر از همه نصوص قرآنی و آموزه‌های حضرات معصومین صلوات‌الله علیهم اجمعین.

2. شناسایی حفره‌ها و خلاءهای قانونی در تولید و جمع‌آوری ثروت‌های نامشروع و پیوندهای ناسالم با قدرت و تبانی‌ها در کسب امتیازات فراقانونی.

3. کمک فکری ـ اندیشگانی مؤثر به دستگاه‌های نظارتی استان در زمینه مبارزه با فساد، تبانی‌ها و رفع تبعیض به‌منظور حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی ‌ایران.

4. رصد و پایش مردمی‌ نخبگان در شفافیتِ دارایی‌ها، املاک و ثروت‌های سیاستگذاران، مدیران، صاحب‌منصبان و بهره‌مندان از بیت‌المال مسلمین، امکانات عمومی ‌و فرصت‌های عمومی‌ مورد دستبرد در استان به‌منظور تقویت گفتمانی و عملی مدیران پاکدست و پاکدامن و دور کردن حاشیه‌های امن از اطراف مدیریت‌های ناصالح و ناسالم در راستای دیده‌بانی و اجرایی کردنِ «اصل از کجا آورده‌ای؟»

5. شناسایی فرصت‌های رانت‌جویانه و معرفی مفهومی ‌مصادیقِ عملکردها و عملیات‌های ناقض عدالت اجتماعی و حقوقی برابر شهروندان، وفق مقررات اخلاقی و قانونی از قبیل استخدام‌های تبعیض‌آمیز، تسهیلات رانتی، حقوق‌ها و دریافتی‌های غیرقانونی، رشوه، اختلاس، زمین‌خواری‌ها، دریاخواری‌ها، تعرضات به منابع طبیعی و محیط زیست، استبداد رأی در هزینه‌کرد سرمایه و منابع عمومی، رانت‌ها و فسادهای علمی‌ ـ تحصیلی و سنجش مدارک مجعول با ضوابط قانونی و ... .

6. رصد و پایش اخبار منتشره مناقصه‌ها، مزایده‌ها، قراردادها، پیمانکاری‌ها، واگذاری‌ها در حوزه حقوق عمومی‌ و حقوق شهروندی به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، فرصت‌طلبی‌ها و تکاثر و اِعمال نفوذهای مدیریتی، سلیقه‌ای، باندی، گروهی، سیاسی، محفلی، فامیلی، قومی، قبیله‌ای، صنفی و ... .

7. رصد و پایش عملیات‌های مهندسی، عمرانی، شهرسازی، فرهنگی، اجتماعی و دیگر سیاستگذاری‌های استان و تطبیق و بررسی توجیه اجرا و یا عدم اجرای آن با ضوابط، مقررات قانونی و نیز چگونگی انطباق آن با طرح و اسناد بالادستی توسعه‌ای استان متضمن ارزیابی نخبگانی عملکرد صاحب‌منصبان و مدیران ذیربط در راستای جلوگیری از تطبیع حقوق مردم مازندران.

8. شناسایی دستبردها، کژراهه‌ها و روندهای تزریق پول کثیف برای تخریب اندیشه مردم‌سالاری دینی، حقوق عمومی ‌و حقوق شهروندی در انتخابات‌های استان (به‌ویژه شوراهای شهر، مجلس شورای اسلامی، مجامع صنفی، بازرگانی و ... با توجه به سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغیه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی) به‌منظور همبستگی و مشارکت بازدارنده با نهادهای ناظر در ایجاد مانع برای نفوذ دیکتاتوری پول در مجامع فوق‌الاشاره.

9. تدوین و پیشنهاد راهکارها، روش‌ها و شیوه‌های مبارزه با فساد، تکاثر، قدرت‌طلبی‌ها، تبانی‌ها، رانت‌جویی‌ها و ... به افکار عمومی، دستگاه‌های ناظر و مسؤول.

10. پرهیز مجمع گفتمانی دیده‌بان شفافیت از رفتارهای هیجانی، نفسانی، قبیله‌گرایانه و جناحی در رصد، پایش و مبارزه با فساد اقتصادی و اخلاقی به‌منظور جلوگیری از ایجاد حاشیه امن و مظلومیت کاذب در تعقیب امتیازخواهان، انحصارطلبان و ... از سوی مراکز و محاکم مسؤول.

فصل سوم: روش اجرای هدف‌ها

دیده‌بان شفافیت، اهداف اندیشگانی خود را در محورهای گفته شده از طُرق زیر پیگیری می‌کند.

1.  از طریق تبیین‌های گفتمانی و تحلیل‌های ضدفساد و ضدتکاثر در سپهر افکار عمومی ‌استان.

2. از طریق رسانه‌های مستقل، مردمی‌ و ضدفساد.

3. فرهنگ‌سازی و معرفی الگوهای طرازِ پاکدست و پاکدامن.

4. برگزاری کارگاه‌های آموزشی ضدفساد و ضدتبانی با تکیه بر آموزه‌های دینی، انقلابی و تجربه‌های مدیران مردمی ‌و صالح.

5. ایجاد ارتباطات سازنده با لایه‌های متنوع اجتماعی در سطوح گوناگون معرفتی برای تأمین قدرت پشت گفتمانیِ دیده‌بان شفافیت.

6. نامگذاری یک رویداد بزرگ با عنوان «جایزه مردمی‌ دیده‌بان شفافیت» و اعطای سالانه آن از طریق همایش‌های باشکوه مردمی ‌و غیردولتی به برخی مدیران منتخب و الگو از طریق تدوین آیین‌نامه «جایزه سالِ دیده‌بان شفافیت».

7. تشریح ساز و کارهای ضدفساد از طریق معرفی چرخه نظام‌مند و قانونی قراردادها، مناقصات، مزایده‌ها، واگذاری‌ها و ... به‌منظور انگشت‌نما شدن قراردادها و پیمان‌های معیوب، مشکوک و غیرقانونی.

8. از طریق برگزاری سلسله سخنرانی‌ها، بیانیه‌ها و انتشار مکتوب آثار.

9. از طریق ایجاد پایگاه اینترنتی، بهره‌برداری از فضای مجازی و سازماندهی کمپین‌ها، گروه‌ها، مجامع برای بسترسازی در گسترش و ایجاد دسترسی‌های گفتمانی دیده‌بان شفافیت و ایجاد همبستگی در هواداران بی‌شمار و غالب مبارزه با ریخت و پاش‌ها، تبعیض‌ها و اشرافی‌گری‌ها.

10. اقامه دعاوی هوشمندانه نزد محاکم صالحه قضایی، نظارتی و ... از طریق ایجاد شبکه وکلای مستقل و مردمی ‌و حُسن تعامل با مدعی‌العموم.

فصل چهارم: ارکان

1. اندیشه (قرآن، عترت و ولایت فقیه) و قانون اساسی

2. افکار عمومی

3. شورای افتخاری نخبگان

4. سخنگو

فصل پنجم: شیوه‌نامه انتخاب اعضای افتخاری شورا و نسبت آن با افکار عمومی ‌و سخنگو

افکار عمومی‌استان، در حُکم مجمع عمومی ‌دیده‌بان شفافیت قرار داشته و صاحب اصلی قدرت است.

شورای افتخاری نخبگان در دیده‌بان شفافیت در حُکم هیأت مدیره و سخنگوی افتخاری نیز در حکم دبیر و بیان‌کننده مواضع، سیاست‌ها و برنامه‌های این مجمع اندیشگانی اندیشه و گفتمانی است.

عضویت اعضای شورای نخبگانی اندیشه دیده‌بان شفافیت، افتخاری و غیرانتفاعی اما از حیث مکتبی، موجدِ مسؤولیت بوده لذا عضویت در این شورا سِمت یا منصب محسوب نمی‌شود، همچنین عدول از اصول، مبانی، چارچوب، اهداف و ارکان از سوی هر یک از اعضای افتخاری شورا و یا منتسبین به دیده‌بان شفافیت، خودبه‌خود سبب معزول شدن و قطع ارتباط آنها از سویی (ریزش) و آغاز همکاری دیگر عناصر و مؤثرین معتقد و همسو (رویش) با مرامنامه دیده‌بان شفافیت تلقی می‌شود.

فصل ششم: هزینه‌های اداره

دیده‌بان شفافیت، حمایت مالی هیچ‌یک از دستگاه‌های مشمول دیده‌بانی خویش را نمی‌پذیرد، زیرا جلب و جذب حمایت مالی از سوی جامعه هدف، سبب تحفظ لسانی، محافظه‌کاری و لاجرم به مخدوش شدن قدرت مجمع و از بین رفتن صلابت در اندیشه و عمل دیده‌بانی آن برای مسؤولیت گفتمانی شفافیت منجر می‌شود، مع‌الوصف پذیرش کمک‌ها از سوی توده مردم برای گسترش گفتمان دیده‌بانی شفافیت، بلامانع و مشروط به تعریف آئین‌نامه‌ای اجرایی، متضمن سامانه‌ای با سه امضاء در شورای دیده‌بان شفافیت است.

تبصره:

عضویت افراد و نخبگان صاحب تفکرات سیاسی گوناگون اعم از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، مستقلین و ... در مجمع گفتمانی دیده‌بان شفافیت، بلامانع و سبب تقویت دیده‌بانی می‌شود، مشروط بر اینکه صاحبان این سلایق در پیگیری شفافیت و دیده‌بانی‌های ذیربط مستقل بوده و از مرکزیت یک حزب از احزاب یادشده فرمان نپذیرند.

پیشنویس اساسنامه مجمع گفتمانی دیده‌بان شفافیت استان مازندران، در 6 فصل و 5 ماده و یک تبصره تنظیم و به استحضار افکار عمومی ‌می‌رسد.

 

منبع:فارس


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.311 seconds.